onsdag 26. februar 2014

Jord: check, tomatfrø; check

Var på vift i dag og måtte innom Felleskjøpet for å hente tuppefôr. På magisk vis datt det noen sekker inn i bilen og! Sett sånn!
Vel heime så hadde tomatfrøa fra Elisabeth kommet og (hyggelig og behjelpelig å bestille i fra og frøa kjapt i postkassa). Forhåpentligvis er posene ganske rømningssikre så de holder seg fanget fram til 15 mars. Sådde to omganger i fjor, 1 og 15 mars, og det var ikke så store forskjellen på plantene da det nermet seg plantemarked og utplantingstid. Tomatsortene skal være tidligsorter og sorter som passer godt på friland i kjøligere områder.

Disse lå i postkassa;

Tigrette cherry
Mexico midget
Mei Wei
Ola Polka
Sub artic plenty
Polar Baby (hadde denne i fjor. Gode tomater.)
Micro Tom (hadde denne i fjor og, bitteliten plante og knøttsmå tomater! Gode? Nja... men definitivt morsomme!)

Yes, yes. Blir det noe tomatplanter på deg i år da?


4 kommentarer:

Hagen i Vest sa...

Jeg trodde det var for seint å så tomatfrø men da tok jeg feil. Kanskje jeg skulle funnet en ledig krok til nyttevekster? Tomater fra egne planter hadde nok smakt godt :)

Elisabeth sa...

jeg har også handlet tomatfrø fra Elisabeth, og et par av de samme sortene som deg også ser jeg. Jeg sådde jo alt med en gang de kom (Sterk sterk hageabstinens på gang) og jeg sådde alle førene, så nå har jeg ca 70 småplanter, som skal på plass inn i et drivhus å 4,5 kvm. Tror jeg må dele litt med andre rundt meg. ;)

Mari sa...

Neida, fortsatt tid :) Nyttevekster er kjempemoro! Fine er dem også! Første kjøkkenhagen jeg hadde var mellom rosebusker utenfor et hus jeg leigde. Funka fint det :D

Var veldig bra spireprosent på frøa jeg kjøpe i fjor og ser ut som frøa er like spiredyktige i år også, Elisabeth ;) Skjønner godt abstinensene dine ;)

Gentiana nivalis sa...

Ja, nå skal jeg snart så tomater. Jeg har dem ute på terrassen, så jeg vil ikke ha for store planter for tidlig. Det blir så trangt inne... for jeg greier jo ikke la være å så litt for mye... Tusen takk for hilsen hos meg!