søndag 3. mai 2009

Murerbalje

Her om dagen gjorde jeg i stand murerbaljene fra i fjor. Delene lå klare slengt ved komposten... så det var bare å sette i gang. Fra før av har jeg borret hull gode 5cm opp fra bunnen så overskuddsvann kan komme seg ut. Lektestubbene blei lagt nedi og plankene blei balansert på toppen. Plankene er kuttet sånn at de ikke rekker heilt bort til endene, slik at duken som skal oppi kan lett stappes nedi bunnen.Et litt uoversiktlig bilde, men dette er en undervanningsmatte som er lagt over plankene som duken på et bord. Endene henger ned til bunnen av balja og kan da suge opp vann som samler seg der. En er ikke nødt til å kjøpe matte hvis en ikke har, men en kan bruke et gammelt håndkle/laken el, det som er viktig er at den når bunnen. Oppå matta har jeg plast som stikker opp langs sidene slik at ikke jord skal dette nedi bunnen av balja, der vil jeg bare ha vann.


I plasten har jeg skjært noen lange "hull" (fant ikke på et bedre ord i farta) sånn at jord og matte skal få god kontakt.


Jeg er ikke så flink til å gjødsle så jeg bruker endel god kompostjord oppi baljene. Kompostjorda inneholder mark og andre nedbrytere så jeg fyller på med gressklipp iløpet av sommeren. I balja under har jeg jordbær, pipelauk og graslauk.


I fjor så baljene sånn ut litt utpå sommeren. Tagetes, solsikker og kål. Innimellom hadde jeg reddiker.



En kan også bruke runde murerbaljer. Jeg fylte min med noen gamle takstein for å få plass til et vannlager og hadde matte og plast over dem. Der trivdes squash, blomkarse og erter seg.


Å, nå gleder jeg meg til sommeren...


Edit: Lagt denne til Moseplassens hagetips konkurranse. Trykk her for å se andre hagetips :)




9 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Murerbaljer er tingen for oss. Jeg har også fått plantet i mine i dag.

Tove sa...

Så flotte de murerbaljene ble :-)

Randines hageblogg sa...

Takk for hyggelig hilsen i bloggen min!

Flott system med murerbaljene og så frodige de var på billedene.

Våren er en deilig tid, ha en fin dag!

Fies notiser sa...

Kjempetips med dugelig bruksanvisning, gjett om jeg skal herme!

Anne (Moseplassen) sa...

Murebaljer er supersmart. Har en par store i hagen som har blitt brukt i flere år nå. Eneste er at de ikke er så pene utenpå, nøytrale, ja, men jeg liker ikke se på plasten. Vi får se, kanskje jeg får realisert noen "dekke til" planer. For prismessig så er det jo ittno som slår de.

Åshild sa...

Undervanningssytemet i murerbaljer var en god ide. God jordmengde. Må som Anne tenke litt på hvordan jeg skal få skjult plasten.

IngunnBW sa...

Jeg skal gjøre det samme med en stor sinkbalje i sommer og fylle den med urter :)

elle-melle sa...

Så lurt:)
Dette vil jeg prøve i år!

Randines hageblogg sa...

Gratulere med finaleplass i Moseplassens konkurranse!

Ha en fin hagehelg!