søndag 3. mai 2009

I dag har litt mer blitt gjort på prosjektet. Fikk laga et lite bed på motsatt side av der jeg har pusla tidligere. Der var det i utgangspunktet bare ville vekster i fordig forening. Dro av det øverste laget og luka vekk de røttene jeg fant på toppen. La et lag med fuktige aviser, steiner i ytterkant for å holde på jorda og tilslutt et lag med kompostjord iblandet leire. Komposten er av sauetalle og den er ganske grovkornet. Den ser veldig fin ut når en roter i den, men når den tørker litt kommer grovheten fram og jordstukturen er ikke så bra. Derfor leira.



















I beddet har jeg planta monarda og oregano (moahaha) i bakkant. Frammafor der har jeg en tust med graslauk, to Tiarellaer jeg fikk av Jorunn I og en rekke med pittesmå Aurinia saxatiliser. Steinene er "festa" med kvister som er stukket nedi jorda på utsida for å støtte dem opp. Tror det går greit da det er ca 20cm med kompakt jord under avisene. De stakkarne som er plantet nedenfor avisene er markjordbær.


























Ser at jeg ikke har lagt ut bilde av beddet vi holdt på med tidligere så sånn ser det ut foreløpig. Ikke så veldig lekkert med netting og oppkarva avispapir overalt, men det er jo en arbeidsplass dette her så det er lov med rot B-) Har planta potteroser og Iberis og det popper opp en mengde solsikker som kom med kaningjødsla. De blir flytta til bakenden av beddet så ser vi hvordan det blir. Så langt så er planene mine glidd litt ut hehe.
Den videre planen er å få gravd en grøft inntil fjellet (se det øverste bildet). Når det er lagt ned drenering der kan jeg begynne å bygge opp bed der. Jeg gleder meg til det blir ferdig så jeg kan få plassert noen planter og gjøre den andre siden av sitteplassen, der det ligger en jordhaug nå...
Moro er det :)

Ingen kommentarer: