søndag 17. mai 2009

Kjøkkenhagen er herved åpnet

I går hadde vi en dugnad i kjøkkenhagen. Pappa kom med traktoren til naboen og potetsetter og vi fikk satt "duglig" med poteter ;)



  • 14 "fårrer" med Pimpernell (noen Beate innimellom)


  • 4 fårrer med Blå Kongo + 2 gode 1/2 fårrer (potetsetteren lager to fårrer om gangen)


  • 2 snaue halve fårrer med "Blåjemmur", Gammel type fra Kviteseid


  • Nesten 1 fårr med Magnum Bonum


  • 3stk Shetland Black


  • 3stk "Flate fra Gausdal"


  • 4stk Kong Edvard fra "Rødkattebusk"


  • 1stk Blå mandel


  • 5stk Marius

Fikk satt 28 kålrotplanter av 'Gro' og hmmm... 9 planter av kinesisk kål 'Cha Cha'. De fikk et lite lag med seljeblader og noen brennesle som jorddekke så jeg forhåpentligvis slipper og vanne så ofte :) Sådde litt reddiker og salat mellom noen av dem.

Hos naboen som har drevet med bringebær produksjon fikk vi 26 rønninger som blei plantet i to rader med ca en meters mellomrom (radene altså). Plantene står ca 50cm fra hverandre i rekka. Må spørre hva slags sort det er for det glemte jeg...

Satte også ca 100 jordskokker fordelt på 4 sorter. (fra uthuset - A M A T A L A, notat til meg selv). Fikk noen av Embla også, de har jeg plantet i et bed på oppsiden av huset, kan hende at jeg tansplanterer dem ned til de andre i morgen hvis de ikke har spirt?

Prikla også ut noe ringblomst og tagetes og planta agurkurt. Sådde også Tagetes tenuifolia i samme rad som jeg planta de andre blomstene.

Skal lage et oversiktskart over åkeren snart, må bare få oversikt over geometri og sannsynlighetsregning først...

1 kommentar:

anne - moseplassen sa...

hoi, det var kjøkkenhagen sin det! Noe annet en min nedlagte bokhylle *ler* Grattis med bringebæråker forresten, det har jeg gresselig lyst på sjøl.