mandag 18. mai 2009

Det blomstrer 18/5

Artig tulipan som sto her da vi kjøpte huset. Den begynte som ensfarget gul
og har fått flere røde striper etterhvert.


Søt nesten selvlysende sak, er ikke meir enn 15-20cm høg og har skarpere blå blomster enn det som kommer fram av bildet. Den vokser heilt innat berget her, skyggefult og rimlig vått.

Endel påskeliljer fulgte med huset. Denne er første man ut til å blomstre og det blir spennende å se om de andre som står i knopp er lik denne eller om det er flere varianter :)



Denne sto her også og var den eneste som fortsat blomstret da vi overtok i begynnelsen av juni. Den står under rugosaene som er snauet ned, så det spørs om den blomstrer like lenge i år. Ganske fancy sak, kan det være en sånn papegøyetulipan? Kanskje lettere å se når den har foldet seg ordentlig ut.




Den ene Tiarellaen jeg fikk av Jorunn I har begynt å blomstre. Skikkelig søt liten plante!




Primula er nesten en dille og denne har jeg hatt i 3 år. Fikk den av gubben da han kjørte lokaldistrubasjon. Den hadde blitt klemt flat mellom noen kasser stakkars. Den blomstret fint på et kaldt rom før den flytta ut på trappa og begynte å blomstre igjen. Om høsten grov jeg den ned i et bed og den blomstra flott neste vår også. I fjor fikk den sin endelige plass (håper jeg) og nå blomstrer den igjen. En fighter. Forresten fasinerende å se hvor lite blader de egentlig har når de begynner å blomstre disse primulaene. De en kjøper i butikken er mer blad enn blomster, men her er det faktisk motsatt :)





Så er det denne lille saken. Jeg husker ikke om det er noe jeg kjøpte i fjor eller om det var noe som sto her. Den er henslengt plassert inntil en mur sammen med en Aconitum og venter på bedre dager, der den får meir sol og bedre vokseforhold. Blomstrer gjør den hvertfall :)


Skriver forresten som Pehjaren "Den som finner stavefeil kan beholde disse"... ;)




2 kommentarer:

solfrid sa...

Så fint det blomstrer! Primula er jeg også veldig glad i :D
Sådde en del i fjor, som blomstrer nå. Det er P. veris, som kommer i hvitt, gult og rosasjatteringer. Fint med alt som er selvsådd. 'Gro' og kinesisk kål vokser godt!

Unknown sa...

Ja er det ikke deiiiilig!!