søndag 10. mai 2009

Gakk gakk

Sitter å kikker gjennom bildene på dataen og fant en del trivellige bilder av andungene som jeg tenkte å dele :) Bildene er et par år gamle og tatt i Hjartdal da vi bodde der. Vi fikk egg og samtidig lånt rugemaskin av noen venner der og fikk klekt ut åtte undunger. Første gang jeg har prøvd å ruge ut ender så det var moro :)


Her er ungene ca 3 uker. De første 3 ukene bodde de i et kaninbur i gangen. Siden været var så fint flyttet vi dem ut på dagtid. Det så ut som de likte det. Ender er noen forferdelig grisete dyr så jo lenger de kunne være ute på dagen desto bedre var det.


Men det tok ikke lange tida før vi lot dem tusle rundt på tunet når vi var ute. Det var stas å springe rundt i graset og grave med de små nebbene sine.





Ender vokser fort. Hvor gamle ungene er på bildet under husker jeg ikke, men nabokjerringa blei så overraska da hun kom på besøk for de hadde akkurat vært pittesmå! Her er de jo veldig fine synes jeg. Dunete små bamser :)


Ser ut som de bilda her er tatt etter noen regndager. Når det regnte blei det en liten bekk gjennom tunet og jeg gravde en liten kulp slik at dyra kunne plaske litt.

Her har ungene blitt ganske store og fått ordentlig fjærdrakt. Disse er blandig av moskusand og vanlig and og er derfor sterile. Til dags dato har jeg ikke funnet et eneste egg fra dem så noen fortjeneste på dem er det ikke, men de er litt trivlige synes da jeg. De er også veldig mykje sterkere enn vanlige tamender og det er en plage å håndtere dem hvis en må. Vi hadde noen som fikk augebetennelse i vinter og da måtte jeg låse dem fast mellom knærne mens jeg satt på dem for å få dryppet augene... Lausbikkjer og rovfugl får en kamp om de skull prøve seg på disse!




2 kommentarer:

Merethe sa...

Så fine ender. Og så nusselige dem var som små.
Måtte være spennende å klekke dem ut selv.

Mari sa...

Ja jeg syntes det var veldig artig. Har klekt ut hønsekyllinger tidligere både i rugemaskin og under høne, men andunger hadde jeg ikke vert borti før :)