fredag 18. juni 2010

Dagens hagemotiv

En merker på aktiviteten på bloggene at det er varmere i været og hagetid. oppdateringene kommer mer spredt og innholdet er sommerslig. Her kommer det noen bilder tatt just nuh.

Timianplantene vokser så det knaker og jeg er skikkelig fasinert over hvor fine de er. Er oppe i ti sorter medregnet dem jeg har i potter. Noen er mer voksekraftige enn andre så den med kvitbroka blader blei delt opp og puttet i potte i stedet så den ikke skulle bli borte stakkars... Til høgre i bildet er det en annen bunndekker som får små gule blomster og ser ut som minibregner. Den klarer vinteren her men ser ganske stusselig ut på våren før den tettner igjen. Skal egentlig være vintergrønn.




Denne har jeg sådd selv og blomstrer for første gang. Skal være Primula veris, men blomstene åpner seg ikke mer enn dette, kan det være rikitg da?







Tiarella (fra Jorunn), Geranium macrorrhizum, Monarda og Origanum som jeg planta i fjor vokser som bare det i halvskygge. Bilde av beddet i fjor vår her og bilde av tiarellaen 18/5 i fjor
Tiarellaen er nesten avblomstret, mens Geraniumen står med knopper. Oreganoen burde fått mer sol, mens jeg gleder med til Monardaen kommer med blomster. Det skal være en rød og kvit.

Tomathjørnet, forsøksprosjekt for å få masse FARGEDE tomater og ikke bare grønne. Eigendommens desidert varmeste plass... Blir kanskje siste gang jeg har frilandstomater. Dit vi flytter til høsten har evig vinter og sommeren er over på et blunk... Må skaffe med drivbenker el. Det har vert forsøkt med drivhus der to ganger, den ene gangen fløy det av garde, neste gang så tok snøen det... Men det har vell litt med på påpasslighet å gjøre også ville jeg tro.





Syrinen blomstrer til humlenes store glede. Tror det er en nikkesyrin. Lukter godt og lager ikke rotskudd :)






"Gjemsø-rosa" jeg fikk av snille Jorunn på Telemarkstreffet i fjor kommer med knupper :)








Mangolden vokser i bøtta si. Sjekk linselusa i bakgrunn, hehe...




Trolliusen jeg sådde i fjor vinter blomstrer i potta si. Blei veldig fornøyd med fargen på de utsprungne blomstene. knoppen var litt grønn-gul-gusj serru...




Potetene er kommet godt i gang, hvertfall noen av sortene. Ugraset er også på full fart, men satt litt tilbake etter hyppinga.





Se!! Mine elskede stemødre! Disse sådde jeg i fjor og hadde overvintret. Klipte dem ned i vår og de blomstrer så fint atte


Et par buskmenner fikk jeg også tatt et par bilder av. Gamlepus i skvalderland...


....og Knoppen i skvalderland. Tøff kar dette, spiser fra hånda og en må nesten tråkke på'n for å få han til å flytte seg :)


2 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

Så herlige bilder! Og det er deilig å se at det vokser alle veier. Man må bare nyte dagene.

Fine linselus, da :)

Hilsen Margrethe

Mari sa...

Ja det er veldig moro :) I dag blir det en slapp søndag med lit fotografering og avslappning ute i skyggen. Er ikke så verst vær i dag faktisk!! :D