lørdag 3. mars 2012

Fleire stiklinger, fleire frø og meir vår :D

Den siste uka har masse av den kvite guffa forsvunnet fra tun og jorder. Deilig!! Selv om det er i tidligste laget, vinteren har nok ikke gitt slipp ennå, så er det godt med litt vår. En annen ting som er kjekt når det blir varmt om dagen og kaldt om natta er at det blir skare, og da blir turmulighetene større. I dag gikk vi bortover beitene våre og naboens og kikka på de bare flekkene som har dukket fram :)

Har lenge tenkt på å prøve å så etter månefasene. I følge månekalender på nett er fullmånen den 8 mars og en skal så på voksende måne. Stjernene står forrøverig i fiskenes tegn som skal være et fruktbart tegn så i dag er tomat (Tiny Tim 11stk og en kuldetolerang en uten navn 5stk), chili (mild fra butikk, 5stk) og en mengde kvite månedsjordbær (morplante 'Yellow Wonder') kommet i jorda. Så får vi se hvordan det går ;)

Har tatt noen fleire stiklinger
1 'Magda'
1 'Pink Rosebud'
1 av den ukjente duft-saken
7 P. abrotanifolium
7 Creamy Nutmeg

Pellisene som det blei høsta stiklingsmateriale av den 21 har begynt å komme med nye skudd. Nå gjenstår det å få tak i fleire gjødselpinner så blir det nok fart i sakene :)

Takk for koselige kommentarer i forrige innlegg! Trivellig å "komme tilbake" da og det motiverer for fleire innlegg :*

9 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Pellis stiklinger hører med nå på våren! Jeg har også fått klippet ned mine og satt masse stiklinger. Håper at stiklingene dine slår rot!

Ha en fin dag! Klem

Randines hageblogg sa...

Jeg sår også på stigende måne og tomatene kom opp i en fart.
Kjekt med mange pelliser til våren og det er godt at snøen er å vei bort for i år.

God helg til deg!

Aina Strand sa...

Hmm, kanskje jeg skal ta måne-tipset ditt, å få noen frø i jorda idag jeg og da :-)
God helg!

ElseT sa...

Så godt at det vårast i Bakkane og. Godt at lyset kjem att, og du og firbeinte kan nyte sola og våronna med frøsådd og stiklingar. Eg har dei to forrige åra helde meg strengt til veksande måne og såing. I år tenkte eg at eg fekk berre så når eg hadde tid og det stod på frøposen at det er såtid. Eg kan vel ikkje nett seie at eg ser den store skilnaden, tomatfrøa som eg sådde den 29. febr. er i god spiring på badegolvet i dag. Ellers så har det meste av kome greitt. Lykke til med forsøket og god helg.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Godt å sjå at det er flere enn jeg som ser på månen når frøene skal i jorda. Er oppvokst på gard, og all slakting og kjøttarbeider ellers vart utført på veksande måne :)

stallnilsen sa...

Å så masse du har fått plantet allerede, æ skulle begynne idsg med såinga, men utsattte det til fordel for litt helgevask ol....
Får se om æ kommer igang imorra ute i drivhuset, ha ei fin helg, hilsen Lisbeth :)

Seascape sa...

Takk for kommentaren :-) Det er herlig å tenke på at den mørke årstiden er over og at nå skal vi ha en lang deilig hagesesong.
Jeg må også igang å stikke Pelliser. Jeg ser de spirer godt hos deg.

Sikkorien har frø sådd seg selv her i hagen. Så det ser ut som jeg slipper å så den :-))
Ha en riktig fin søndag.
Klem

Margrethe sa...

At jeg ikke har tenkt på det før! Det med veksande måne. Men nå skal jeg følge rådet ditt (og de andres), så får jeg se hvordan det går videre. Litt har jeg sådd, og en del Pellis-stiklinger er satt. Men det er plass til flere.
Lykke til videre med vårarbeidet :-)

Merethe sa...

Heisann der var du jo :) Ja nå våres det sakte men sikkert. Har også begynt så smått å så. Det spirer og det er så herlig å oppdage disse små søte grønne.