lørdag 19. mai 2012

Planteloppis er ikke gærnt!

Tilfeldigheter gjorde at jeg snubla over et planteloppemarked da vi var på vift. Å komme litt seint til et sånt loppemarked er ikke bestandig så bra, men i dag blei det full klaff og "restene" skulle ut til en rimelig penge  (her skulle det vert en smily med enormt glis, hehe). Jeg hadde mindre mengder kontanter så for min 100 lapp fikk jeg dette;

Milium effusum, gulaktig gras, 30 cm kortliva, halvskygge
Carex sp, starr, blir 40-50cm, fuktig halvskygge
Luzula nivea, sølvfrytle, sol-halvskygge, kvite skjermlignende blomster, frør seg
Calamagrostis x acutiflora 'Karl Foerster', hagerørkvein, 150cm, kraftigvoksende med gul høstfarge,     
                                                                 kan brukes som leplante(!)
Iris pseudacorus variegata, 70cm, sumpplante, sprer seg
Asarum europaeum, hasselurt, vintergrønn bundekker, skygge
Anemone sylvestris, skogsymre, kan spre seg godt, 70cm?
Graslauk :) kjekt å ha. Trudde kanskje det var den kvitblomstra varianten, men den er nok den vanlige 

Ikke så verst til fangst dette? 



Iris pseudacorus variegata, ser at jeg må flytte den til en fuktigere plass.


Milium effusum, nais farge, ikke sant? :D

Så et par bilder av det som blomstrer nå;


Selvsådde stemor



Pinseliljer fra Svigermor


Og en oppmerksom konsulent :)

Nå er det straks natta for min del, bare en tur ut i fjøset før jeg krabber oppi senga og leser. Den siste boka til Christopher Paolini har kommet og jeg må lese meg gjennom de 3 første for å huske hva som har skjedd ;) Er halveis i bok nr 2 og serien kan anbefales hvis en liker fantasy :) Kanskje et sommerlektyre-forslag? 



4 kommentarer:

Frøya-Heidi sa...

Skjønner du er superfornøyd med alt du fikk med hjem fra planteloppemarkedet! Den vaigerte irisen er så fiiin. Har en jeg også, den blir større for hvert år, men har ikke blomstret ennå.

God søndag til deg!

NoenNotater sa...

wohoo, høres ut som reneste julaften! gøy m kupp :)

NoenNotater sa...

wohoo, høres ut som reneste julaften! gøy m kupp :)

Stein sa...

Spennende planteloppisfunn!
Gratulerer med fine kupp :-)