tirsdag 19. juni 2012

Hemmelig HageVennpakke :D

På Hagegal har vi de siste åra hatt noe som heiter Hemmelig Hagevenn. Det går ut på at de som vil melder seg på og etter påmeldingsfristen har gtt ut får en utdelt en person som en skal sende ei pakke til. Alle har skrevet et veiledende ønskebrev der det står litt om hva slags planter han/hun liker/ikke liker, klimasone, jordforhold ect. Det er en veldig koselig måte å spre noen av plantene en liker selv og det er en koselig måte å få nye bekjentskaper som en kanskje ikke visste om :)

I dag fikk jeg altså min HHVpakke og den var fantastisk innholdsrik, bare "plante" nr 2 inneholdt 8-9 forskjellige planter og hadde passa godt aleine, men jeg skal ikke krangle på det jeg ;)

Plante nr 1
"Dessverre dårlig med matplanter i min hage. Men, denne har vært en favoritt i mange r. Passer i staudebed, da den blir luftig og høy. Meget elegant. Lukten levner ingen tvil om familie. Hardfør og meget populær".

Siden den er s luftig holder jeg en knapp på luftlauk jeg :D




"Plante" nr 2
" Mix av frøplanter som dukker opp overalt. Vanskelig? Nei, tror ikke det! Håper du vil trives like godt med dine som jeg har gjort!
Høy og lav :) Ymse farger :)"

Diverse Geraniumer tenker jeg. En trur jeg er from for G sanguineum, kan minne litt i bladverket på den jeg har. Ellers er jeg ganske blank, men det er vel kanskje ikke så lett  vite hva som er hva hvis det er frøplanter?


Plante nr 3
"Fredet. Norges første! To-årig, åpen og næringsrik mark. Passer i en ørkenhage ;) Frø fra Hagegal. Sår seg selv i liten grad. Må ha hjelp. Favoritt!"

Hmmm. Dette blei vanskeligere. Bladene er tistelaktige med pigger på "duttene". Har en gråkvit, pudderaktig lag på bladene og en lysere underside. Er det såinga den må ha hjelp til tru? 


Plante nr 4
"Godrosa mi. Sådd 2011, opptil 2m. Passer i staudebedet. Ikke remonterende. Herdig til H6/7. Doggete blader, derav navnet. Lite plaget med sykdom. Lykke til!"

Doggete blader = doggrose, Rosa glauca. Ser fantastisk fin ut med mørke blader og google viser at den får enkle rosa roser :) Passer flott til rosebeddet mit der jeg skal ha viltpreg på :)


Plante nr 5
"SElvsådd. Trives i all slags jord. Gjerne fuktig. Sol og halvskygge. Rundt meteren og litt høyere hos meg. Selvsår seg godt. Rosa blomster. Ligner i bladene p en annen amorøs blomst/bladene, derav navnet."

Akeleiefrøstjerne? Søt!!


 Plante nr 6 "(Kan ikke telle!)
Samme familie som eneren. Lavere, mye lavere. Brukes mye på 17 mai. Finere blomst! (enn broren/søstra)"

Når jeg ser denne tenker jeg på graslauk :) Brukes den kanskje mykje på 17 mai? Eggerøre? Finere blomst enn eneren eller er det en annen farge på den tru?



Hinta var forrøverig skrevet på fine kort med herskapshus av Don Davey og plantene lå inni en Playstationkonsollboks (oooo langt ord det det :O).

Tips mottas med takk :D

Ingen kommentarer: