onsdag 20. mai 2009

Sjokoladekjeks eksperimentering

Siden det blei så klinete å være ute fikk jeg lyst til å prøve meg på sjokoladekjeks. Brukte oppskrifta til Mamma som grunnoppskrift og prøvde meg fram med ingefær, enda meir sjokolade bla NonStop og bare brunt sukker. Blei fullstendig spisbare, men det er litt vanskelig å vite når kakene er ferdig da de er brune i utgangspunktet og siger litt sammen nesten uansett hvor lenge de står. Hvertfall for en rookie på kjeks.
Naturlig nok funka NonStoppa ikke så veldig bra, hvertfall fargemessig da de smelta og gjorde kjeksa litt ekle i utseende.

Men hvis du har lyst å prøve så gjorde jeg sånn:

ca 1,5dl havregryn
3,5 dl kveitemjøl
2ts bakepulver
150g brunt sukker
2 store egg (andeegg, bruk gjerne 3 mellmstore høneegg)
ca 11/2ts ingefær
180g smelta smør
2ss havrekli
masse sjokolade i biter :D

Bland godt sammen og bruk to t-skjeer for å putte "kuler" på bakepapirkledd brett. 4x4 kjeks på brettet.

Midt i ovnen på 175 grader. I oppskrifta står det 10min, tror mine sto litt lengre. Passer godt med et glass melk :)