søndag 4. juli 2010

Kanskje blir det urtesalt i år også?

Har med ujavne mellomrom de siste åra laga meg urtesalt etter Lenes oppskrift. Greia er å få nok urter... I fjor laga jeg en ladning som snart er brukt opp og siden det er utrolig godt på bla egg så må jeg prøve å få litt i år også. Drømmen er å produsere nok urter så en kan gi vekk til jul ol også. Det er bare å så/kjøpe nok planter det, sier du. Det kan godt hende, men så var det plass og stell da... Til neste år!!!!

Men det er ikke helt umulig at det blir litt urtesalt i år også, hvertfall til husbruk. Graslauk, salvie og løpestikke bør jeg få litt av og jommen "fant" jeg noen urter som fortsatt sto i potter på verandaen :P






Oppi her sjuler det seg 5 forskjelige urter; appelsintimian, salvie (stikling fra bua), kinesisk graslauk, gresk oregano (hva er egentlig det tro) og merian(?) som jeg også er heller usikker på hva er...






Balje nr 1; rosa isop, purre(!) og peppermynte
Balje nr 2; oreganum vulgaris 'Aureum green' fra Sagea, Mentha sljkjetelleranna variegata (ananasmynte) fra Sagea og Norrlandslauk fra Stephen

Balje nr 3; ingen urter, men Buddleja og en tøff Oxalis




Norrlandslauken har så smått begynt å blomstre. Er den ikke fin? :)






Nærbilde av Oxalisen. kjøpt på hagemessa i vår. Kjøpte en i fjor også, men glemte å ta den inn for vinteren....



Ingen kommentarer: