onsdag 6. april 2011

En mikroskopisk sitteplass blir til, med hjelp av gode konsulenter.

En fordel med å bo i bakkete landskap er at sola tar godt og snøen forsvinner forholdsvis kjapt. En ulempe med å bo i bakkete landskap er at det er vanskelig å plassere hagemøbler slik at en ikke triller av garde ved prøvesitting... Har hatt onde planer i vinter om å lage en meir "årntli" sitteplass her----> istedet for bare en trebenk som det vokser nok gras til en rundball under. Ikke var det noe godt å sitte der heller med rare vinkler for å få veggen som ryggstøe. Min onde plan var egentlig å lage en litt større sitteplass, dvs plass til meir enn to stoler og et lite bord. Min o elskede mann var ikke heilt enig med mine onde planer så jeg har måtte moderere meg litt... Utgangspunk; grasete bakke med stein og strømførende kabler sjult i jorden. 9 lekre betogheller og tøysevis av stein + dugende redskap som potethakke, tommestokk og vater. For ikke å snakke om en mengde konsulenter som kom med gode innspill.
Torva ble forsiktig skrelt av uten og hakke over ledninger. Skuffende lite mat i jorda her, men nok av kvekerøtter...

Konsulent Pus syntes det var urovekkende kjedelig at jeg ikke hadde tid til litt kos og bytta på å gå i vegen og å hoppe opp på ryggen min mens jeg arbeidet. Der var det hvertfall god utsikt over hva som skjedde.


Som kommuneansatt kan jeg ikke jobbe så lange skift, det er jo imot reglene, så dette fikk jeg gjort i går kveld. De er faktisk ganske i vater selv om det ikke ser sånn ut. Gamle hus og bratte bakker, du vet...


Slik og så ble det seende ut etter økt nr 2. Heller på 50x50cm. Mangler en, men hvis jeg husker skal jeg høre med Pappa om jeg kan stjæle en av stabelen de har.



Er reint imponert over mine eminente mureregenskaper ;D Innimellom steinene er det litt plass for steinbedsplanter og i bakkant lurte jeg på om jeg skulle plante ut mine røde groblad som så villig formerer seg. Kanskje jeg skulle skaffe meg andre typer groblad også? På framsiden av sitteplassen tenkte jeg å ha et bed som følger stien ned til kjelleren. I bedet rett fram til dit jeg står skal jeg legge ned noen steinheller til å tråkke på og kanskje ha noe meir steinbedsplanter før det gradvis går over til større stauder nedover til venstre i bildet.


Fortsettelse følger :)


5 kommentarer:

ElseT sa...

O, so deileg det kjem til å verte å sitje med ei krus med noke godt i, ei god bok på fanget, late att auga og berre nyte det. Det er nemle slik eg ofte har det, boka ligg i fanget og eg berre nyt stilla og roen i husveggen. Eg trur du er slik og, av og til.

ide-puffen sa...

Microskopisk ha ha ha. Hadde sett for meg et sete for en, men dette blir da alldeles perfekt. Ser ut som det er i skikkelig solveggen og ja. Dessuten nydelig med blåttvindu i tømmerkassen.
Lykke til videre....jeg følger med :)
Kos onsdag
Randi

Utsikt mot Lurfjellet sa...

Dette blir bra! For et flott gammelt tømmerhus, og for noen herlige konsulenter! :D

Bille sa...

Så flott det blir! Akkurat passe plass til å slappe litt av. Og så liker jeg at du kanskje skal ha sånn og sånne planter i bedet, det tyder på at du ikke helt har bestemt deg ennå, og den der planleggingen er jo bare helt topp! Det blir nok fint å følge med på plantene fra sitteplasen. Orkesterplass :-)

Anne (Moseplassen) sa...

Flott at du vil dele bilde Mari :)
Det hadde vært fint å fått bildet før kl 18.00 i morra, men litt fleksibel kan jeg være når jeg veit at bildet kommer.