mandag 2. mai 2011

Lamminga er i gang!

Da var førstemann (utenom luringen i mars) ut med to fiiine, biiiitttesmå lam <3 To søyer, et mørkebrunt et og et beksvart et med stjerne i panna. Og det er så kooooselig! Skjønte at det var noe på gang da jeg slapp ut sauene for 5016 var ikke så hissig på å gå ut. Holdt døra oppe for å se om hun ville inn igjen og etter litt betenkningstid så tuslet hun tilbake til fjøset. Var nede å kikket til henne en stund etterpå og da sto hun i et hjørne og kikka på meg. Når Gubben tok en svipp innom i stad så kom han raskt opp igjen og proklamerte at me hadde fått lam. Har jeg sagt at dette er utrolig moro, hehe?
Nå har de fått jodspray på navlestrengen (forhindrer bla leddbetennelse) og lite nummermerke i øra. Bilder kommer, men ikke før småttene kommer ut på beite om et par dager. Nå skal de stå inne og bli kjent med mamman sin og sånn at vi kan kikke litt ekstra etter hvordan det går med mjølkeinntak og jur.
Moro? Ja :D

3 kommentarer:

ElseT sa...

Gratulerer med velskapte firbeinte. Har ikkje gard sjølve, men voks opp med dyr hjå besteforeldre på begge sider og har vore vikarjordmor ved lambing. Stort!

Elisabeth sa...

Åee..så koselig. Gratulerer med nydelig lite lam. Jeg gleder meg til bilde av skjønningen!

Merethe sa...

Så koselig :) blir spennende å se bilde av småtassene. Angående former til trau Mari...så spørs det på hvor stort du vil ha det. Åssen fasong osv.. jeg brukte pappesker. To stk. EN mindre som passet oppi den store. Det må være plass til en ca 5-6cm tykk vegg imellom eskene om du forstår. Hvcor mye masse kommer ann på størrelsen. Men jeg har lagt ut oppskriften på hypertufa så lager du bare etterhvert så mye du trenger til et trau. Tror jeg blandet fire bøtter. Det tørker jo ikke fort så det går greit å blande etterhvert. Jeg skal legge ut trinn for trinn bilder etterhvert. Må bare finne noen esker som passer til neste trau :) Lykke til som jordmor.
Klem Merethe