tirsdag 5. juli 2011

"Feil-side-av-fjellet"-safari

Gubben er en ræser til å finne gode kjøp, han har nok vert kjøpmann i et tidligere liv. Før helga fant han en 2etg Ulefoss ovn, maken til den vi hadde i "Gamle huset" der Pappa vokste opp, på Finn. Denne var klart noe nyere, tja 50år eller noe så der, med katalysator og spak og greier. 4000,- pengestykker kostet den (ny pris på bua her 24000,- , men vi kunne få den for 20'...). Det eneste "problemet" var at den var på feil side av fjellet, tatatam; Vestlandet ;)
Har bare vert på skoletur til Bergen, så det var vell på tide at jeg kom meg over igjen for å se hvordan det var "on the other side". Der borte var vannet merkelig grønt og massevis av vestlendinger. Rart det der... (Nå har jeg ingenting imot vestlendinger altså, jeg har bare en litt rar sans for humor egentlig.) Noe jeg blei ganske så overraska over var at vilt fremmede hilste når en møttes på vegen! Snedige greier, men så koselig da! Gubben som kjører fram og tilbake over Haukeli fleire ganger i uka forklarte da at vestlendinger har et heilt annen lynne enn østlendinger og er både meir imøtekommende og lettere å ha med å gjøre. Me like!! Så nå vil jeg også være hyggelig ;D
Nok prat, skulle egentlig være et bildeinnlegg dette.... Når en først var på tur måtte en være litt tureist også. Jepp, her kommer det bilder;
Vikingmuseet på Avalsnes. Koster 100,-/hode for å se på utstillinga. Tja... Spar kronene og kjøp en kaffekopp istedet mens du nyter utsikten.
Utsikten kan være feks villsau som mister vinterulla. Se! Heile fellen detter av i en del! Hah!! Våre mister bare dotter.
Kirka på Avalsnes er ei flott steinkirke. Det var bryllup da vi var der, så Gubben dro meg nesten vekk derfra, hehe. "Nei, nei!" Ropte jeg, "Jeg vil se på bløtkakekjole!". De var så fine atte, brudeparet.

Det er en vikinglandsby(?) der også, og på veg dit var det noen grantre som det kom ny vekst på ut fra gammel bark. Nålene var sølvfargede på undersiden, kan edelgran skyte fra gammel ved? Superspennende var det, hvertfall i forhold til vikinglandsbyen, men så var vi ganske forsynte også da...
På vegen over fjellet kjørte vi de fleste omvegene rundt tunellene. Kjekt med tuneller, men du verden så mykje fin utsikt en går glipp av. Spesiellt Røldalsfjellet og Gamlevegen rundt Haukelitunellen anbefales.

En fin helgetur var det og det blir nok ikke siste gangen jeg er med over til "feil-side-av-fjellet" :)

2 kommentarer:

ElseT sa...

Mange flotte vestlendingar ser du. Ein fin tur var det nok og. Eg har og lagt merke til den grana du har bilete av, og det eg hadde lært om å bryte på naken grein enda som eit spørjeteikn. Håpar Ulefossovnen svarte til turen. Gler meg til ny Safari-histore.

Elsa sa...

Flott safarihistorie. Vestlendinger er er ikke så verst folkeslag det ser du.
Vi har så flott natur oppover hele Vestlandet som vi liker å vise fram, så velkommen tilbake på ny safaritur:)