søndag 1. mai 2011

I dag er en lat dag og jeg har stort sett sittet i sofaen og hekla lapper til et bestemor-rute-bytte. Sådde litt inne fra morgenen og dise kom i jorda;
Selvhøsta agurkurt fra kvit morplante, spennende å se vilken farge det blir på dem
Hagemelde 'Red Orach'
Mangold mix
Spinat 'Matador'

Solsikker;
'Teddy Bear' - låg, fylt bustehue
'Craven'- konkuransesolsikke kjøpt på ebay
'Black Magic F1'- "svart som sjela di" - Nemi sitat
'Golden Eye' - litt tynne, rare kronblad
'Lemon Queen' - Nais!! Lysegule hoder i store mengder :)
'Velvet Queen' - siste frøa fra Impectaposen. De andre jeg kjøpte blei ikke på langt nær så fie i fargen
'Italina White'- Masse små kremgule hoder.


Været i dag har vert forholdsvis kaldt og overskyet. Har ikke sett noe til regnet som var meldt, litt dumt det, kunne trenge ei rotbløyte nå. Var en liten tur ute i stad og fikk på plass den siste pallekarmen og satte heile TO poteter (Blå Kongo) som har ligget på ei hylle bak vasken og grodd) ;) Fikk lagt litt meir boss mellom karmene og synes det blir vledig bra med kompostkvernboss som dekke, selv om det utelykker barbeingåing i kjøkkenhagen.




Det begynner så smått å blomstre litt rundt omkring i hagen. Krokus, snøklokker og noen små, blå klokker har avblomstret. Noen lyselilla stjerner står å lyser opp i plenen og noen minipåskeliljer har åpna seg samt litt perleblomster. Pinseliljene står med store knopper og på muren står liljekonval i knopp :) Disse gule her begynner å blomstre nå og lager morsomme skygger når sola står på.









Bollene er straks klare for ovnen og Gubben stakk akkurat hodet innenfr døra og lurte på om det var middag snart ;) Får se om jeg finner noe kjapt og lettvindt for nå er jeg meir i spisemodus enn i matlagingsmodus.


:D





2 kommentarer:

Mariann sa...

Så mange ulike solsikker du har sådd, spennende. Lurt med pallekarmer i kjøkkenhagen.
Her har vi fremdeles sol, men litt mer vind enn i går. Jeg har heller ikke gjort så mye i dag, men vi kan ikke jobbe like mye hver dag.

ElseT sa...

Eg har eit spørsmål til deg som du kanskje kan svare meg på. Det var ein pakke som var merka valmue blandt alle frøpakkane eg fekk hjå deg. Dei har spirt i hopetal, og no er eg ¨så vidt igang med å prikle dei. Kan du hugse kva slag sort det var? Så har eg 6 kraftige artiskokkplanter, er det ein god etesort eller er dei mest til pynt? Våren hjå meg er komen litt lenger enn hjå deg, men når det først losnar, så tenkjer han får fart på seg hjå deg og. Ha ein god dag.