tirsdag 2. juni 2009

Gnafse gnafs!


Se! Noen har spiiiist på kålplantene mine. Hvilke onde vesner frarøver meg disse små gleder i hverdagen. Ooo sorg og elendighet. Dramatisk jeg, neida hehe

Noen har altså spist på plantene. Verst utsatt er 'Cha Cha' og det demrer at da jeg hadde asiatisk kål for et par år siden skjedde det samme og plantene blei donert til kaninene. Nå er jeg litt gjerrig blitt og vil ha plantene for meg selv!! Kålrotplantene er ikke fullt så kniplingsaktige så får håpe at de holder seg heile.
Ved å kikke på hagegals innsektsgalleri fant jeg ut at de onde krapyla er jordlopper, for jeg har sett dem skjønnerru. Spørsmålet nå er hvordan dempe angrepet. Tror nok at de fleste plantene klarer seg, men de blir jo redusert med alle disse skytehulla. Har lagt ut en forespørsel på 'gal så får se om noen har tips. Hvis ikke tenkte jeg å finne fram Oase gjødsla og kvitlauksbåter og blande sammen noe av det. Oase skal visst smake vondt og siden den er økologisk burde det gå an å bruke det. Vil jo ikke begynne å gro ekstra auger og sånn av å spise plantene seinere... hirr hirr

Potetplantene derimot ser fine ut, de som har sprengt seg gjennom leirlaget. Dette er noen som vi satte for hånd, enten 'Blåjemmur' eller 'Magnum Bonum. Husker ikke heilt hvem det er i farta. Gulrøtter tror jeg det blir 0 avling av i år også, men det popper opp noen erteplanter både spiselige og dem til pynt, så bare elende er det ikke.
Har også gjort noe skole-fornuftig i dag og føler at jeg har en bitteliten oversikt over potensielle eksamensspørsmål i morgen. Gruer meg fææælt. Heldigvis får jeg psykisk støtte av ei klassevennine som mer enn gjerne ville stikke bortom skolen og heie! Snille Yvonne!! Hadde nok klart meg uten også, men det er jo så søtt av henne og stille opp :) Hun hadde forøverig eksamen i dag og sto med glans. Ikke rart for hun har jobbet javnt og trutt med selvdisiplin av stål. Det er mer enn jeg kan skryte på meg, men det skal jo helst gå bra :)
Avslutter med et kveldsbilde tatt fra vannkanten nedi veien her. Var forresten noen flotte skyer her litt seinere på kvelden, men da hadde jeg ikkem ed meg kameraet ut. Ønsker alle en god natt, nå vil jeg opp og legge meg :)
Someone has eaten on my cabbage plants!! Now what am I going to do with that? Well the potatoes are peeking through the thick clay lair, so not everything is gone bad.
Tomorrow's my last exam and a school friend is joining me as mental support hehe Guess I'm going to live through this also ;)
Rounding up with a picture taken of the lake, wishing my visitors a pleasant night :)

3 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

hehe, du er like dramatisk som meg når jeg finner lus på rosene mine, du :) Morsomt!

Ikke så kjekt når noen spiser på det man steller med, nei! Og i alle fall ikke når en skal spise det selv...

Fint og stemningsfullt vannbilde!

Hilsen Margrethe

Randines hageblogg sa...

Håper eksamen gikk bra og at du kan gjøre noe kjekkere fremover enn å lese til eksamen.

Har du prøvd neslevann mot jordloppene? Brennenesler i vann over natten og dusjing.

Jeg har også jordlopper og iblant hopper de på kjøkkenbenken, grøss.

elle-melle sa...

Isj, jeg liker heller ikke slike som uinnvitert spiser maten min.
Håper du klarer å bli kvitt disse plageåndene.

Og så håper jeg det gikk greit med eksamen i dag:)