mandag 13. april 2009

Prosjekt sitteplass

Jeg liker sitteplasser. Nå har jeg en sitteplass rett til venstre utenfor bildet (der som plattingen er), men der blir det uhorvelig hett når sola skinner på varme sommerdager og på verandaen er det ettermiddagssol og thats it. Planen nå er å lage en sitteplass der en har oversikt og som har sol på formiddagen uten å bli stekt og lett skygge på ettermiddagen.

Siden det er endel snø fortsatt tenkte jeg at jeg kunne begynne med dette problemområdet her. Snøen er borte her og jeg klør i fingrene etter å gjøre noe ute. Sånn som det er på bildet er det en liten plen (med ubruklig helling for grasklipperen) og noen rosespireabusker. Der som den grå høna er hadde jeg slyngblomkarse i fjor, noe som skjulte den fæle muren.








Sett nesten fra plattingen


Så i går tok jeg spaden fatt. Telen hadde gått såpass at jeg fikk gravd vekk torva og ned ca 20cm. Spireane fikk jeg ikke opp, men de blir nok flyttet i løpet av uka. Der som det er gravd skal jeg ha sitteplass med et eller annet dekke (naturheller/støype heller?) tenkte først på sand for det er jo deilig å sitte å borre tærne ned i sand, men så kom jeg på at vi har tross alt fire katter og da blei det ikke fult så deilig å tenke på alikevel... Jeg vil ha opp et gjerde som går langs muren, tenkte da noe stakitt greier. Der som jeg hadde blomkarsen i fjor vil jeg ha et bed med krydderurter og resten av haugen som ikke er gravd opp tenkte jeg å ha stauder i. Blir ikke så store plassen, men nok til et lite bord og to stoler tror jeg.



Sånn så resultatet ut da jeg gav meg i går. Har noe skvalderkål som jeg håper å stenge ute med avispapir og sand+jord over. Puh.

1 kommentar:

Randines hageblogg sa...

Så flittig du har vært! Det kan bli varmt om sommeren og da er skygge godt. Sitteplasser og storhaging er undevurdert, lykke til med prosjektet!