torsdag 25. mars 2010

Luftetur til Kragerø (og bokomtale.)

resulterte i denne fangsten, ja utenom katta da...





14 nøster med Østlandsgarn til teppeproduksjon og lommetøffler, knapper fra restekoppen, gule servietter til påskemiddagen (vi er noen forferdelige griser ser det ut til, håper jeg har kjøpt nok, haha), tøffe salt/pepper høner(!), blomkarsefrø 'Whirlybird cherry rose' som anbefales på det sterkeste og en bok. Og det er boka jeg skal bable videre om, for den syntes jeg var skikkelig flott!



I Kragerø er det en liten bokkafe, kan en vel kalle det, der en får kjøpt brukte bøker + litt å bite i. Den ligger litt bortafor"Blindtarmen" langs vannkanten i retning byen og er muligens litt kronglete å finne som så mange andre små butikker i Kragerø.





Boka heter "Villblomster, Markens urter i bilder og tekst", er skrevet av Sune og Stina Jonsson og er utgitt av Teknologisk Forlag i 1980. Orginaltittelen er "Ørtabok", enkelt og greit. Sideantallet er 251 og på disse sidene blir 182 planter som en kan støte på ute i det fri beskrevet . Siden boka er skrevet av et par svensker er det ikke alle planter en finner overalt og noen ikke i det heletatt. I forordet står det at boka ikke er skrevet som tradisjonelle floraer, der bilde supplerer teksten, men at teksten skal supplere bildene. Teksten inneholder mer kuriosa om tradisjoner og overtro enn hard botanisk fakta, noe som jeg setter pris på. Botanisk fakta har en andre bøker til :)





Bildene er samlet sammen med gjevne mellomrom slik at en må bla litt fram og tilbake for å se hvordan planten ser ut. Bildene er flotte og plantene er gjenkjennbare, det er det ikke alle florabøker som har.

Jeg føler at siden bildene er samlet på denne måten får en mer ro til å studere dem, en blir ikke for opptatt av teksten.

Boka var forøverig strøken, både omslaget og sidene er uten slitasje og vell verdt den 50 lappen jeg gav for den. Jeg har ikke fått kikket så mye i den ennå, men regner med at denne blir lest fra perm til perm i løpet av påska.

1 kommentar:

Margrethe sa...

For en spennende handel, og så godt som du skriver om boka! Fikk nesten lyst til å lese den selv. Morsomme høner du fant også. Det virker som om du får en deilig påskeferie.