Bokanmeldelse: Skammarens dotter

Forfatter: Lene Kaaberbøl

Forlag: Samlaget

Sider: 213

Språk: dansk, oversatt til nynorsk(!)

Serie: kommet ut 7 bøker i serien

Hvorfor denne boka: Pensum i norsk

Skammarens dotter er lettlest og spennende, selv om den er beregnet på 10-14åringer. Den handler om Dina som er dattera til "skammeren" (det er jo litt opplagt når en ser tittelen...), en kvinne som har den egenskapen at hun kan se andre menneskers hemmeligheter ved å se dem inn i øynene. Ofte fører dette til at motparten føler skam og folk flest unngår å møte en skammers blikk.

Dina har arvet denne egenskapen fra mora og hun føler seg ensom nå som folk i landsbyen samt de gamle veninnene hennes ungår henne. Hun bor sammen med moren og to søsken i et lite hus i utkanten av landsbyen. De er svært glad i henne og moren trøster med at en dag finner hun noen som tørr å se henne frivillig inn i øynene og sånne personer kan man stole på.

En kveld kommer det et bud til moren og ber henne med seg for å klare opp i en sak. Dina og søsknene hennes legger seg i den tro at moren dukker opp iløpet av morrakvisten, men det lir på. Dina blir igjen på gården mens de andre to tar en tur bort til naboen. Hun har ikke sittet lenge alene før det kommer et bud til henne og; moren hennes trenger hjelp fra henne! Budbringeren ser henne faktisk inn i øynene, hun blir med mannen og da starter et eventyr med både drager og forfølgelse av uskyldige.

Boka tar for seg emner som trofasthet, maktmissbruk og faktisk viser den motstand mot rusmidler. Om dette er noe en ung leser blir bevisst ved å lese boka vet jeg ikke, men kanskje de tar det med seg i underbevisstheten.

Bokstavene er forholdsvis store og språket er ikke av det vanskeligste, selv om den er oversatt til nynorsk. (Kan nevne at ei som strever med dysleksi og ei albaner som er på praksisgruppa mi syntes at nynorsken ikke var i veien for handlingen i boka og det sier litt om vansklighetsgraden.) Personene i boka er typiske for de rollene de har og en kan se de vokser gjennom utfordringene de støter på.

'Skammarens dotter' er som sagt lettlest og for de som liker tyngre lektyre er nok ikke denne aktuell, men for oss som setter pris på fantasy er dette en enkel bok som ikke krever stort.
Jeg har ingen problem å anbefale denne boka som lett underholdning og jeg synes faktisk boka var såpass bra at jeg gir den fire av fem smil :) :) :) :).