onsdag 20. januar 2010

Småfuglenes foringsplass

Jeg har sansen for fugler og i mangel på en ordentlig foringsplass som jeg kunne se fra vinduene satte jeg opp dette. Dette blir direkte utenfor kjøkkenvinduet bare med en trapp i mellom. Det gjør beskuelse av småfugler enklere og den er laget for at fuglene skal ha oversikt, har tross alt 4 små monstre gående rundt huset.


Fra toppen av trappa. Pinnene til venstre har kattene rivd ned og jeg har ikke kommet så langt at jeg har festet dem på nytt. I nederkant rundt "garen" har jeg lav, grønn netting fra Biltema sånn at kattene ikke kan snike seg inn.




Sett fra framsiden av huset. Det blei plutselig enklere å henge opp automater og forskjellig med stativet. Jeg har hengt opp noen kvister og et par små trær for at fuglene skal føle seg litt tryggere. I framkant kan min eminente granhekk synes. Tanken var at den skulle dekke muren, men siden vi skal selge til høsten er det spørs hva det blir til.
Så over til automater:
Denne er en av de første vi kjøpte. Finnes ofte i vanlig butikk og ligger på ca 150kr. Lett og reingjøre. Rommer endel frø og det er lett å se når det må etterfylles, men har hatt problem med at den tetter seg. Derfor er noen av spilene som slipper maten ut fjernet.


Meisebolleholder og liten automat. Den til meiseboller kjøpte jeg i høst (ca20kr i det lokale gartneriet) og funker igrunn greit. Den til frø ol er egentlig for liten, men lett og fylle (Europris?). Fuglene får ikke tak i alt i automaten.




Lite lysthus i meir eller mindre ubehandlatre og pleksiglass. Skal egentlig henge, men jeg var så lur at jeg skrudde den fast og knøyt igjen toppen. Får ikke opp knuten igjen.... Grei nok å gjøre rein da glassa er lette å ta ut. ca 100kr på tilbud hos den lokale jernvarehandelen.

Alle små landsbyer trenger litt orden og derfor har denne et politihus (det står hvertfall det på taket). Produsenten er Skyrup hvis jeg ikke husker feil. Maten kommer ut på sidene i hull under vinduene. Burde egentlig stå under tak eller så detter pynten av... Skal egetlig henge, men jeg skrudde den fast. Jo og en må borre større dreneringshull for de orginale var en vits...
250kr på det lokale gartneriet.


Utedo fra Felleskjøpet til 150kr. Litt klumpete å fylle på og fuglene er ikke så hissig på denne. Er litt usikker på om det er fordi frøa er litt kronglete å få tak i eller fordi den henger nermest huset.



Har også et par nettingrør til peanøtter, den ene kan sees oppe til venstre. Den tror jeg at jeg kjøpte hos FK til 20-30kr for et par år siden, men har ikke sett dem der siden så er litt usikker. Den andre er svart og endel større med en pinne på tvers, som gjør foring med feks meiseboller vanskelig da det er kronglete å få den på plass igjen. Bruker også nett som det har vert lauk/avocadoer i til å henge opp fett eller brød. Et annet alternativ er å få tak i strømper som en har rundt steik.

Et lite juletre har de også fått med epler og meiseboller. Foreløpig uintressant.
Ellers så kaster jeg ut litt brød på bakken og matavfall bortpå kaldkomposten så skjærene får litt de og ;)




6 kommentarer:

Elisa sa...

Jøss, skal seie du tar fuglematinga alvorlig! Men det gjør me forsåvidt her og. Me laga ein ny foringsplass i vinter i ei smålønn litt lengre vekk frå huset, men fremdeles godt synlig gjennom vinduet. Der er det mykje buskas å gjemme seg i, stor suksess! Halve kokosnøtter hasr vore pop her, fugleneket derimot blir ikkje rørt.

Sagae sa...

Herlige fuglematere du har!

Mari sa...

Mja, ikke så alvorlig som jeg har gjort tidligere kanskje, men jeg setter stor pris på de små fjærballene :) Hadde vert litt meir praktisk om jeg kunne sett dem fra stua også :)

Anne (Moseplassen) sa...

så fint opplegg du har for matingen :) også så fine matere da, politihus og greier!

Seascape sa...

Å jøss her må da fuglene føle at de er i paradis.
En hel liten by.

Klem

Hobbygåsa sa...

Oj her var det mye flott i fugleforing. Gøy å se fra andres hager også :-) Tror nok du har rett i at fuglen i haven min er en gulspurv, den ligner iallefall mer på det enn en grønnsisik :-) Ikke lett dette med fulger hehe.