søndag 8. februar 2009

Bakedag

I dag har jeg vert "huslig" og rydda og ordna. Siden jeg var så godt i gang og andeegga har hopa seg opp (og hadde veldig lyst på kake) fant jeg ut at jeg ville bake litt.
Andeegga er større og har seigere konsistens enn vanlige hønseegg, noe som gjør dem utmerket til baking. De er også brukbare til steiking og koking, men har et høyere syrenivå som ikke er så bra for sarte mager.

Førstemann ut var eplekake som vi laga på skolekjøkkenet. Den passer til en rund form på 22cm

2 egg
1 1/2dl sukker
3ss melta smør
1 1/2dl melk
3dl kveitemjøl
1 1/2ts bakepulver
2 epler i båter

sukker og kanel til epledypping
  1. Lag eggedosis av egg og sukker
  2. Ha i smelta smør og melk
  3. sikt på det tørre og bland godt
  4. Has i smurt form
  5. Skrell eplene, del dem i båter og fjern kjernehusa
  6. Dypp eplebåtene i sukker og kanelblandinga og putt dem ned i røra
  7. steik kaka nederst i ovnen i 40min på 175 grader
Mannen min som har vert heime denne uka hjalp til med eplene. Har har vert så flink på kjøkkenet og har hatt middagen ferdig når jeg har kommet heim helt utsultet og sliten. Må bare skryte litt, flinke mannen <3

Så laga jeg favorittkaka mi Mor Monsen. Dette er en kake som jeg ikke var vant til, men som jeg fikk hos en eldre dame jeg jobba endel for da vi bodde i Hjartdal. Hun er en sånn ordentlig husmor og lager all mat fra bunn av noe som jeg syntes bokstavelig talt var godt :) Det er henne jeg har lært å lage kling og flatbrød av, noe som jeg også synes er godt.

I dag miksa jeg den til å passe en liters brødform, men orginaloppskrifta er til en liten langpanne.
250g romtemperert smør
250g sukker
5 store egg
sitronsaft/skall
1ts bakepulver
1ts vaniljesukker
250g kveitemjøl
50g mandler
50g rosiner
perlesukker
  1. Rør smør og sukker lyst
  2. Rør i ett og ett egg, rør godt mellom hver
  3. Tilsett sitron
  4. Sikt i det tørre
  5. Strø mandler, rosiner og perlesukker på toppen
  6. Stekes ca25 min midt i ovnen på 180 grader (sjekk med strikkepinne el)

Mor Monsen er ei grei slump kake da det er like deler smør, sukker og mjøl. Til ei liters form (eller 22cm rund form) brukte jeg ca litt over 1/4 bremyk putt og slumpa de andre ingrediensene etter det. På eggfronten gikk det 3stk.

Sånn ble resultatet:





Ingen kommentarer: