fredag 27. februar 2009


Så var det endelig helg og det må feires med litt pusling på planterommet :) Foreløpig er det bare ett planelys der nede og det er nesten plass til alt under det. Det som tar mest plass er coleusene som jeg fikk veldig god spiring på... Prikla endel, men da jeg hadde prikla 70 stk fant jeg ut at det måtte holde :"> Endel håper jeg å få bytta vekk når det lir på.
Coleus er jo flotte planter, lette å så og lette å ta stiklinger av hvis en får noen som en synes er spesielt fine. Jeg sådde to forskjellige mixer og en ting jeg synes er ganske rart er at bare 6 av de 70 ser ut til å bli grønne. Det er ikke så lett å se hvordan de blir siden de ikke har kommet lengre en å vise fram første bladpar.

På Wikipedia står det at navnet coleus ikke lenger er riktig botanisk navn, men at de nå tilhører Solenostemon. Det er flerårige planter som kommer fra tropiske deler av verden som Afrika, Australia og Fillipinene.
De kommer i mange forskjellige farger og fargekombinasjoner og blir mellom 0.5-1m høye, men kan visst bli opptil 2m! Det hadde vært schtilig :D
Coleusen blomstrer med små blå blomster som drysser noe forferdelig. Planta kan stammes opp til små trær noe en kan se bilder av på google og er kanskje noe å prøve seg på?
Men alt som grønnes er ikke coleus. Jeg har overvintra forårets jordbærplanter i ver
andakasser i kjelleren. De har fått komme inn på planterommet de også og jeg har tatt vekk visne blad og planta de "kjeltringene" som det fortsatt så ut som det var liv i. Da jeg kjøpte plantene var det mye lav i pottene. Hadde plukket vekk det verste, men jommen har det kommet mye iløpet av vinteren av både lav og mose. Regner med at det ikke blir et problem når jeg får plantet dem i jord til våren. Hva jeg skal gjøre med jordbærplantene nå er jeg ikke helt sikker på. Lurer på om jeg skal sette dem inn på naborommet der temperaturen ligger på 5C så de ikke kommer for langt før våren endelig kommer.


Siden det spirer så seint i pottene i kjelleren så måtte jeg trøsteså litt ;) Sådde Nepeta 'Blue carpet', Iberis sempervirens' Snowflake', Aurinia saxatilis 'Gold dust' (denne har jeg visst sådd ute også, men den er jo flott), Centranthus ruber/alba mix og Araucaria araucana. "Apeskrekken" fikk jeg av Homer på Hagegal og det var store frø ja! Apeskrekk er et tre de har mye av i hager på Vancuver Island på vestkysten av Canada. Vi har vert det noen ganger siden vi hadde besteforeldre der og selv om jeg ikke var så gammel da vi var der sist så er det en plate jeg husker godt. Minnes at de kalte den "monkey tail tree". Siden det er en plante som jeg minnes mine besteforeldre med så håper jeg at jeg får hvertfall en liten 'monkey tail'.

Jo må også notere at jeg har tatt stiklinger an den ene "fregnefjes" planta. Har fortsatt ikke funnet ut hva slags plante det egentlig er. Tok også fram en begoniaknoll for å se om det er muligheter for liv.

Ingen kommentarer: