onsdag 25. februar 2009

Blodbeger



Blodbeger, eller Rhodochiton atrosanguineum er en snedig plante. Jeg blei kjent med den i fjor vinter da den gikk som en farsott på Hagegal. Hva var dette for en plante som "alle" snakka om?
Jeg var heldig å fikk kjøpe frø av smg* og de spirte etter laaaang tid. Hadde gitt opp frøpotta, men den sto nå bare der og jeg hadde ikke bruk for plassen akkurat da. Tenkte at det var litt dumt å gi opp så jeg sådde en omgang til og da, just like magic, begynte den første potta å spire... Det kom opp fire planter som blei planta ut på sommeren, tre i en klump i et bed og den største sammen med en squashplante i en sink gefès.
Nå synes ikke blodbegeren så godt på bildene for den fant ut at den heller ville klatre på baksiden av potta og ut mellom rugosaen på baksiden av gjerdet, der sola skein litt meir. Den blei ganske frodig etterhvert selv om de fikk litt lite stell og nå vet jeg at den skal plasseres der det er mer sol.



Planta blei tatt inn i høst sammen med pelliser og annet da jeg ville prøve om jeg klarte å overvintre den. Det blei litt for kaldt der overvintringsplantene sto og de fleste pellisene er ikke med videre for å si det sånn. Det var bare tørre triste pinner igjen av blodbegeren, men potta den i ny jord og vanna litt forsiktig. Det var da jeg skulle rydde i vinduskarmen ganske lenge etterpå, for å kaste de plantene som tydligvis var døde, at jeg så bittesmå grønne skudd. O glede!! Det var hakket før den blei kompostføde!
Så nå står den sammen med bittesmåplantene nede i kjelleren under lys. I den runde potta bak denne står forresten årets sådd av blodbeger. Husker ikke hvor mange dager de brukte på å spire, men det var stor forskjell! Tror god undervarme gjorde susen.

Blodbeger har for flere blitt en "slager" som må gjentas igjen i år. Fine er de hvertfall :)




2 kommentarer:

elle-melle sa...

Oj, blodberger er en flott plante.
Jeg hadde den for noen år siden, men glemte å ta den inn og dermed var det gjort kan du si.
Jeg har hatt lyst til å så den, men har aldri kommet så langt at jeg har prøvd. Jeg har vel innbilt meg at det var vanskelig.
De du satte med undervarme spirte raskest forstår jeg?
Tror du det er for sent å så dem nå?

Mari sa...

Sådde 22 januar, men har ikke skrevet når de spirte... Det tok nok halvannen uke, men det var kjapt i forhold til i fjor da de sto på stedet vil i hvertfall 3. Satte dem ved vinduet på kjøkkenbordet. Der blir det god undervarme fra panelovnen. Blodbeger trenger ganske lang forkultiveringstid, men hvis du har frø liggende så er det jo bare å prøve? Selv om de ikke er så sstore når de plantes ut blir de jo større utover sommeren ;)Kan også hende at noen har planter til overs som kan sendes når det blir varmere i været :)