torsdag 19. februar 2009

Fastelavenskrans


I dag har jeg vondt i vilja og kommer ikke igang med noe fornuftig. Men for å slippe unna maling og vasking av golv finner en på litt av hvert annet, så nå har jeg laget en fastelavenskrans.

Kransen er laget med seljekvister som basis som etterhvert har fått selskap med ore- og bjørkekvister. Etter at jeg hadde plassert selskapskvistene surra jeg dem fast med ståltråd og pynta med egenproduserte fjær. Tilslutt hang jeg herligheten opp i taket over spiseborted og bandt fast noen fresje fjær som jeg hadde liggende. Den var moro å lage, men tok ganske lang tid synes jeg. Nå gjenstår det å se hvor lenge den blir hengende før kattene river den ned. Det skal litt til, men jeg har sett Pus hoppe så jeg er litt betenkt...

Nå blir det fram med malekosten så jeg kan si at jeg har gjort noe fornuftig i dag og :p

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Litt historikk; Fastelaven var tradisjonelt dagen før faste som startet den onsdagen som var sju uker før påskedag. Det å feire fastelaven på en søndag er noe som har kommet seinere.
Fastelavensriset har vi fra hedensk tid og feirer overgangen vinter/vår. Fastelavensriset skulle vekke fram fruktbarheten hos jord, dyr og mennesker som fikk en omgang med riset.

NÅ skal jeg begynne å male. Hehe...

Ingen kommentarer: