torsdag 12. mars 2009

A for avokado OG B for bønner

A for avokado!! Avokado er en av mine favoritter i frukt og grønt disken er avokado. For å finne ut om avokadoen er moden kan du ta pekefingeren og kjenne utenpå skallet. Er det som å ta på nesetippen er den moden, hvis det er som å ta på panna må den ligge litt lengre.

Med sitt høge fettinnhold blir avokadoen mye brukt av vegetarianere og den smaker nydelig i salater eller på brødskiva med salt, pepper og sitron.

Avokadotreet blir rundt 20 meter høgt og en vanlig avling ligger på 120 frukter per tre og hver frukt kan veie oppmot 1kg! Botanisk sett er avokadoen katagorisert som et bær. Bær på 1kg er ikke værst :) Plantene blir dyrka blandt annet i Spania, Vietnam, New Zealand, Malaysia og Mexico og krever en vokseplass med lite vind som tørker ut blomstene som gjør pollineringen dårlig.


Selve ordet avokado kommer fra aztekerene og betyr tekstikkel og skal historisk sett ha blitt brukt for å øke forplantingstrangen...


Bildet viser avokadoskall som har ligget på benken og tørket. skallet krøller seg og lager mange artige figurer. Ser du feks vikingskipet i bildet til høgre?

Forresten. Hvis du lurer på denne ABC'n så er det noe Petuia har fiksa istand. Klikk på ABC logoen for å komme til Petunias blogg!!



Gikk litt fort i svingene her! Jeg har vært treig og fra i dag er ukas bokstav B. Så siden jeg har lagt meg til lista for dem som har laget ukas bidrag så får jeg ta B her!


Så da blir det B for bønner. Var innom en innvandrerbutikk i dag og handla meg, ja nettopp; bønner. Disse ørne små bønnene jeg endte opp med i dag er mung bønner (Vigna radiata). Når jeg nå sitter å søker etter vettug informasjon kommer jeg inn på Marksblomst sin blogg der hun forteller at mung bønner er fine å lage mat spirer av, selv om man da bør bruke frø som er beregnet på spiring. Jeg blei litt gira på dette med spirer så jeg satte et glass til bløyting, så for vi se hva som skjer!


Wikipedia står det at de er varmekrevende og vokser hovedsakelig i Asia, sørlige deler av Europa og USA. Foruten å blir brukt som bønner og spirer blir det laget "glass nudler" og faktisk en dessert suppe! Og ikke nok med det lengre ned står det at de blir brukt i iskrem... Tenk deg det bønneiskrem, snedige greier.












Ingen kommentarer: