fredag 6. mars 2009

Kveldskos



Baka klippekrans i går kveld. Latterlig enkelt! Oppskrifta var fra boka "Fra boller til buritos" og består av en søt grunndeig:

5 1/2dl mjøl

2dl melk

50g smør

3ss sukker

1ts kardemomme

gjær

Den brukes til alt mulig gjærbakst fra vanlige boller til skolebrød og kanelsnurrer. Kanelsnurrer har jeg laget en del av og klippekrans er jo samme greia bare den ikke er delt i småbiter, det hadde jeg ikke tenkt på før hehe.

Etter at deigen hadde hevet ferdig ble den kjevla ut til et rektangel som ble smurt med smør og drysset med kanel, sukker og noen rosiner. Etterheva på ovenen til lyset slokna, da hadde temperaturen inni ovnen kommet opp i 220 grader. Inn i ovenen i ca 15min og avkjølte den litt på benken før jeg hadde på melis og litt hakka mandler (på "min" del hvertfall. Tov får så rar farge av nøtter...).

Hadde en kopp med julete og et glass melk innat. Var ikke så dumt det nei :) En fin avsluttning på en lang dag.

Ingen kommentarer: