fredag 5. februar 2010

Hekle flate rundinger, jeg får dem ikke flate, gah!!


Har hatt så lyst å prøve å hekle rundinger, men det er ikke det letteste å få til synes jeg. Kjøpte inn mer av Fiesta garnet som jeg har så sansen for (typisk at det har gått ut og jeg ikke har funnet noe som er tilsvarende...). Men de blir jo ikke flate for søren!! Den lille fant jeg en oppskrift der en skulle:



  1. hekle 3 luftmasker

  2. en dobbelstav i den første lm + 12 ds til, kobler ringen sammen med en kjedemaske

  3. 2lm, 2ds i hver av ds under, km

  4. 2lm, annahver 1ds og 2ds denne runden, km

  5. (hvis jeg skulle følge oppskriften så skulle vi avslutte nå med en omgang med km, men jeg vil ha en større brikke)

Jeg fortsatt med punkt nr 2 i to runder til før jeg avsluttet med en omgang km og det blei bare tull... Har skjønt det at en skal vaske hekla ting og så strekke dem til ønsket form før de tørker, men jeg kan ikke skjønne at de krøllete greiene skal noen gang bli flate. Den store blei litt bedre da jeg hadde større avstand mellom der jeg puttet 2ds i samme hull, men er rar den også.

Hjelp!! Trenger ekspertise!! Så hvis noen kan ta fram tskjeia hadde det vert knall!

10 kommentarer:

RandiF sa...

Hvis den blir krøllete og ikke flat, har det vært for mye økninger.Prøv med stører avstand mellom økningene.

RandiF sa...

Større...

Anonym sa...

Det er utrolig mye som kan strekkes i fasong. Skaff deg en bit isopor og rustfri knappenåler. Tegn på sirkler som er litt større enn brikken og merk av sentrum. Vask brikken, sett en knappenål i sentrum og strekk utover like langt alle veier. Start med "nord og sør", så "øst og vest" og så nordvest + sørøst, nordøst + sørvest... ta alltid å strekk like mange cm fra sentrum parvis i hver sin retning. Da blir det rundt, skal du se.

Ingen rund heklinger helt rund før strekking. Som regel ser den ut som et sigøynerskjørt....

Ev. kan du prøve runde 3 med kun en lm mellom ds i stedet for 2 lm.

Anonym sa...

Ja, og så strekk brikken mens den er fuktig... Det er hele vitsen.

Randines hageblogg sa...

Lappene er fine, randiFs råd er bra. Jeg hadde vasket eller dampet dem i fasong.

Lykke til videre med heklingen og gi ikke opp!

... sa...

Hei Mari.
Takk for besøk på bloggen min, og så hyggelig at du la igjen kommentar.
Takk for tipset angående ringblomst i såper. Jeg har ikke laget såpe før, men kunne godt tenke meg å prøve.

Så fin deltaker i Frøken Solslikk du har. Lykke til :)

Mari sa...

Var nede i garasjen og fant en isoporplate og nå er brikkene vetet, strekt og festet. Ser ikke så gærnt ut heller! Fantastiskt, det hadde jeg ikke trudd :) Takk for tips og råd, da var motivasjonen tilbake ;)

Anonym sa...

Så bra. Jeg har en strikkeduk på nesten halvannen meter i diameter som har ligget og ventet på strekking i flere år nå. Får se om jeg orker å ta meg på tak jeg også.

Mari sa...

Ja det kan jeg tenke meg blir litt mer jobb ;) Men det er kjekt å få unna ufo'er og det er jo moro å få et bra resultat :) Jeg blir forresten nyskjerrig jeg, kan du ikke vise fram duken når den er ferdig strekt? Der fikk du faktisk et lite puff også ;)

Anonym sa...

shmm... kan noen puffe meg til å kjøpe de to isoporplatene jeg trenger også?

Nei..,. hadde jeg hatt et passende bord hadde jeg nok gjort det ... litt fortere. :D