mandag 8. februar 2010

Vinterstemning

Etter noen dager såvidt under 0 våknet jeg opp til 17 blå grader og strålende sol. Verdnen ute er kvitrima og kameraet var i godlune :)

Var forresten innom en blogg her om dagen og hun skreiv at hun skulle dokumentere hagen vinters tid. Da kunne hun ha vinterhagen i bakhodet når hun skulle planlegge og plante. Smart!!
Siden vi skal flytte til høsten, så er hagen som helhet ikke så viktig, men det er jo noen planter som utmerker seg som jeg godt kan tenke meg å ha i neste hage. Tenkte at jeg skulle samle litt bilder etterhvert, men bildene under er lett blanding av dekorative planter og landskap.


Jasminens frøstander er utrolig dekorative med et rimlag på.



Fjorårets blomstererter stikker opp over snøen. Klatretrådene blir stilige kruseduller og selv om fargen på de døde plantene er litt blass og trist så livner plantene opp snøteppet og lager et blikkfang i oppkjørselen.

Når sola står så lavt som den gjorde i morges så kommer skyggene så godt fram!






Dette er en hatplante for mange, Parkslirekne (Fallopia japonica). Jeg har bestandig vert fasinert over planta, som vokser opp fra bakken og blir over 2m høg på en sommer. Når bladene detter av kommer den fine brunrøde fargen frem og resten av raklene gjør at toppene av kvistene får et frynsete uttrykk. Den må plantes med omhu for den kan spre seg fælt og du blir vell snøtt kvitt den igjen. Den står, om jeg ikke husker feil, på svartelista, men dog, jeg liker den godt.





Det er ikke bare frøkapsler og fargerike kvister som frisker opp snømassene, bjerkestammer er også flotte.





Tilslutt et bilde av "konglene" til oretreet.


1 kommentar:

Randines hageblogg sa...

Flotte vinterbilder!
Vinteren og kulden er kommet tilbake her også, men ikke med så mange blå...

Ønsker deg en fin uke!